zondag 16 juni 2013

Interview HD.


Interview HD. Niek's visie over fantasie in het kort. Geïnterviewd en bewerkt door Niek zelf. 
"Fantasie is overal."


Fantasie in communicatie. Leg uit!
“Waar zal ik beginnen. Ik denk dat fantasie en communicatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.”

En waarom denk je dat?
“Nou wat is fantasie precies? Dat is iets in je hoofd. Een verhaal of een gedachte, in ieder geval wordt het in je hersenen geproduceerd.”

Maar wat is het verband dan met communicatie?
“Communicatie ontstaat op dezelfde manier. Het gebeurt voor het grootste deel in je hoofd. En er zit veel fantasie in communicatie. Alleen al alle woorden die ooit bedacht zijn en dagelijks gebruikt worden.”

Dat is toch gewoon communicatie?
“Ja dat klopt wel, maar zonder fantasie zou de communicatie heel saai zijn.”

Oké, maar wat doet fantasie dan?
“Denk eens aan je favoriete films en boeken. Waarschijnlijk is dat allemaal fictie. Het is ooit bedacht door iemand. Veel in zo’n verhaal is fantasie, ontstaan in het brein van de schrijver en vervolgens naar jou gecommuniceerd. Fantasie maakt het leven mooier, draaglijker.”

Is fantasie dan wel het goede woord daar voor?
“Ja zeker wel. Fantasie is een hele mooi woord. Het heeft zoveel synoniemen, fantasie zit eigenlijk in alles. Je dromen zijn fantasie, als je denkt aan wat je vanavond wilt gaan eten dan fantaseer je hierover. Als je denkt aan bepaalde mensen zul je daar vast wel fantasieën bij hebben. Begrijp je een beetje wat ik bedoel?”

Ja, je zegt dat fantasie overal is?
“Dat klopt. Zonder fantasie zou onze wereld er heel anders uit zien. Fantasie is ook één van de onderdelen wat de mens onderscheidt van dieren. Wij kunnen denken en dus fantaseren. Maar als we niet hadden kunnen fantaseren hadden we nooit aan huizen gedacht. Of aan steden. Er zijn altijd mensen die fantaseren over een beter leven. En dan willen ze die fantasieën uit gaan voeren. Zo ontstaan nieuwe uitvindingen.”

Zo heb ik er eigenlijk nog nooit over nagedacht.
“Dan fantaseer je dus te weinig!”

Waarom eigenlijk fantasie als thema voor je blog?
“Omdat ik veel met fantasie bezig ben. Ik ben een dromer, denk na over veel dingen. Ik vind dat andere mensen dit veel te weinig doen. Ik wil hun ogen openen, ze anders laten denken. Maar ze ook vermaken. Vandaar mijn blog. En daarnaast vind ik het heerlijk om te schrijven. Af en toe een mijn gedachten op papier gooien en kijken wat er uit komt. Meestal is het verrassend. Dat wilde ik delen met de rest van de wereld.”

Krijg je veel reacties?
"De ene keer wel en de andere keer niet. Er zijn veel mensen die mijn teksten lezen, er over nadenken en verder niet laten merken dat ze het gelezen hebben. Dat is niet erg, dat is juist goed. Fantasie begint bij jezelf, in je hoofd. Ik ben blij dat ik op deze manier mensen kan laten fantaseren. En als dat dan zonder reacties moet, het zei zo. Dan hoef ik me in ieder geval ook geen zorgen te maken over het beantwoorden van deze reacties."

Ga je hier nog lang mee door?
"Totdat ik er geen zin meer in heb."

Oké, dank je wel! Ik zal zelf ook eens aan de slag gaan. Heb je nog tips?
"Ja." 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten