zondag 2 juni 2013

Column: Niek en het einde van de wereld.


Ik weet dat het eigenlijk al lang geleden is. En ik vind het erg opvallend dat niemand het er meer over heeft, maar ik wil er dus wel over praten. Ik heb het hier over eenentwintigtwaalftweeduizendtwaalf. Oftewel, 21 december 2012. De dag dat de aarde zou ontploffen, ieders bloed uit z’n lichaam zou koken en alles wat je lief had zou vermorzeld worden. Best wel heftig dus. Hele theorieën werden ontwikkeld. Wat zou de oorzaak nou precies zijn? Het broeikaseffect? Een meteoriet? Nazi’s die zich jaren op de maan schuil gehouden hebben? Niemand wist het zeker. Natuurlijk niet want het was een groot verzinsel. Maar ja, wie verzint er nou zoiets? Economisch gezien was het ook een rare tijd. Mensen gingen hamsteren, zetten hun huis in de verkoop of gingen compleet YOLO. (http://nl.wikipedia.org/wiki/YOLO)


Laten we eerlijk zijn, ik ben geen Rambo.


Ondertussen zat ik rustig op de bank. Ik vond het serieus best spannend. Zou de wereld nou echt aan zijn einde komen? Het is niet dat ik dood wil hoor, zeker niet. Maar het zou wel een knallend einde worden. Hoopte ik dan. Wat zou ik doen? Waar zou ik naar toe gaan? En met wie? Ik had al snel door dat ik waarschijnlijk als één van de eerste dood zou gaan. Laten we eerlijk zijn, ik ken mezelf. Ik ben geen Rambo. Deze constatering gaf mijn fantasie een verbazingwekkende boost. Hoe zou mijn einde zijn? Scenario’s in overvloed: De meteoriet zou op mij neerstorten. Onder mijn huis liep een gasleiding waar niemand iets vanaf wist *Boem*… in een knal de bekendste gasleiding ooit. Een vliegtuig zou neerstorten en zich op zijn weg naar de grond in mijn slaapkamer boren. Ik zou picknicken op een flatgebouw en door een harde wind eraf geblazen worden. Zombies zouden uit mijn vijver rijzen en de wereld infecteren met hun dodelijke ziektekiemen. Raad eens wie er toevallig bij de vijver stond. Juist. Ik. Zo opgewonden als toen zal ik niet vaak meer zijn. Het was geweldig. Dus mijn advies voor de volgende keer: Enjoy! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten