zaterdag 8 juni 2013

Column: Zomerse kortingen op reclame.


Eindelijk is het daar dan. We hebben er met z’n allen zolang naar gesmacht. De zomer. Ik persoonlijk had de hoop al bijna opgegeven. Er waren maar minieme tekenen van de lente. En dat klopt ook want de lente is gewoon lekker overgeslagen dit jaar. Doorgeslagen dus.


En wat hoort er nou nog meer bij de zomer dan koude ijsjes, flitsende zonnebrillen, natte zwembroeken en luchtige T-shirtjes? De zomerse reclames. Ieder jaar is het weer om te huilen; Zomerse kortingen het grootste cliché dat er bestaat. Het lijkt wel alsof ze op de communicatie afdelingen ook gewoon lekker in hun zwembroek aan een ijsje zitten te likken. “Ach jongens, we doen wel gewoon zomerse kortingen. Dat werkt altijd.” Nou niet dus. Deze fantasieloze meuk werkt juist averechts. De enige bedrijven bij wie deze stunts wel werken zijn de reisbureaus. Iedereen wil zo snel mogelijk naar het buitenland om de reclametsunami te ontvluchten. Men hoort ze liever in een taal die ze niet verstaan. En gelijk hebben ze. Er is niks vervelender dan voorspelbaarheid. En inkoppertjes horen daar zeker bij. Beste reclamemensen, verdrijf je brainfreeze, hang je zwembroek nog even terug in de kast en verdoezel je zicht niet met slechte zonnebrillen. Maak er dit jaar eens een echte stuntzomer van, zonder zomerpakkers a.u.b. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten